onsdag 15. april 2015

Collografi -  Mine egne trykk!


Over noen uker nå har vi drevet med collografi. Først Skulle vi lage en plate med sparkel som vi lagde mønsteret i. Når man jobber med collografi skal man alltid jobbe litt fort, men her var det hvert fall viktig og jobbe fort sånn at sparkelen ikke tørket før vi var ferdig med og lage mønsteret. Tema vi hadde var påske og jeg valgte og lage en påskekylling.


Når vi skulle ordne plata tok vi først på lakk og etter det hadde tørket kunne vi ta på sparkel. Da var det litt vanskelig og vite sånn akkurat mengde som var best og ha på. Som sagt var det veldig viktig og jobbe fort sånn at alt ikke tørket så når vi hadde smurt alt utover var det viktig og forte seg og begynne å lage mønsteret. Når mønsteret var lagd skulle plata tørke ordentlig før vi kunne begynne og trykke. 

Her er et bilde av plata! 

Det er vanlig med svake duse farger når man driver med collografi. Derfor er det viktig og ikke ta på så utrolig mye farge og før man trykker så pusser man bort en del farge. 

Her er et eksempel på hvordan det ikke skal bli: 

Her ser man at fargene er altfor sterke i forhold til det som er vanlig for collografi. 

For de som ikke er av den typen som liker og jobbe fort så kan det bli en liten utfordring og jobbe med collografi. Jeg selv er av den typen som vil jobbe litt saktere fordi jeg vil være veldig nøye og er kanskje litt pirkete. 

Her er et eksempel som er litt nærmere sånn det skal være: 

Jeg syns ikke selv at denne ble så fin, men fortsatt finere enn de over som hadde veldig sterke farger. 


Når vi hadde trykt ferdig med plata som var laget med sparkel skulle vi bruke den andre teknikken som er og bygge opp ei plate. Tema vi skulle bruke var påske og vår. Her kunne vi bruke litt lenger tid når vi skulle drive med plata siden det ikke var noe som kunne tørke før vi var ferdig. Jeg fant forskjellige ting som jeg ville bygge opp plata mi med, som for eksempel tråd, forskjellig papir/papp, stoff og diverse andre ting. 

Her er et bilde av plata!


Papp plata ble som før lakkert før vi kunne begynne og jobbe på den. Deretter var det bare og feste på de forskjellige tingene vi ville ha. Når vi bygger opp en plate på denne måten kan vi få mange forskjellige fine mønstre. Jeg valgte og bruke litt forskjellige ting på min plate. 

Her er et eksempel på hvordan de ikke skal se ut: 
Som man ser ganske tydelig her så er fargene altfor sterke og på det første er det heller ingen farge i bakgrunnen, noe det skal være! 

Som nevnt over her skal man jobbe fort og ta av ganske mye farge sånn at fargene blir duse. Det er noe jeg ikke har gjort over her. Det skal sies at de over her var mine første forsøk! 

Her er et eksempel på hvordan det skal se ut: 

På bildet over ser man en svart ramme rundt bildet som er en passepartout. Det er noe vi lager når vi er ferdig med trykkene våre sånn at de blir rammet inn og det ser bedre ut. 

Hva bruker vi når vi trykker?
Vi bruker etching ink når vi trykker. Vi tar på etching ink med en pensel eller for eksempel en q-tips hvis det er små områder. 


Når vi er ferdig med og ta på farge så skal jo ganske mye av fargen av igjen. Dette gjøres med for eksempel en bit av en gammel duk. 



Viktig og ta mange trykk sånn at det blir ordentlig. Trykk helt til du er fornøyd med resultatet ditt! 









1 kommentar: